În urma deciziei Decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) din 9 iunie 2016 care declara ilegală încasarea selectivă a timbrului de mediu, autorităţile române au puţine soluţii la dispoziţie. Cea mai corectă, dar şi nepopulară, este taxarea tuturor vehiculelor, inclusiv a celor deja înmatriculate.

Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) a anunţat ieri că „a luat act de Decizia CJUE din 9 iunie 2016 cu referire la prevederile OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule”. Conform oficialilor MMAP, Curtea de Justiţie declară că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru şi autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în acelaşi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă.Totodată însă, CJUE se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.

Cu alte cuvinte Curtea condamnă aplicarea selectivă a Timbrului de Mediu doar pentru vehiculele noi şi second-hand care sunt înmatriculate în România după 2007 solicitând plata acestei taxe de către toţi poluatorii, inclusiv cei care utilizează maşini înmatriculate înainte de anul menţionat. O taxă unitară pentru toate vehiculele, deşi corectă în esenţă, ar da însă o grea lovitură celor care încă utilizează maşini faorte vechi, mai ales Dacia, Oltcit sau ARO, a căror valoare de piaţă este, de multe ori, sub cea a timbrului de mediu.

Desigur, o a doua variantă, refuzată de ani buni de autorităţi, este eliminarea completă a acestei taxe care a provocat atât deţinătorilor români de autovehicule cât şi autorităţilor mari dureri de cap şi, în cazul primei categorii, lovituri puternice în bugetul personal.

Deocamdată, MMAP a anunţat constituirea unui nou grup de lucru „care analizează eventuala modificare a legislaţiei existente, în concordanţă cu reglementările naţionale şi europene în vigoare. Grupul de lucru va analiza inclusiv variantele de modificare a legislaţiei, propuse şi aflate în dezbatere în Parlamentul României. După identificarea şi implementarea soluţiei optime, care să respecte principiul «poluatorul plăteşte», MMAP împreună cu partenerii guvernamentali (MFP, ANAF, MDRAP etc.) va stabili modalitatea prin care cetăţenii îşi vor putea recupera sumele plătite în baza OUG 9/2013.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here