Pe cât este de frumos peisajul , pe atât de periculos este să circuli pe el. Este principalul drum care leagă Ardealul de Muntenia şi Dobrogea.Şoferii care îl folosesc spun că poate fi asemuit cu Transfăgărăşanul. Drumul naţional 10, Buzău – Braşov , a fost construit odată cu barajul de la Siriu iar acum are nevoie urgentă de reparaţii capitale pentru că, în 5 puncte de pe traseu, nu mai prezintă siguranţă pentru participanţii la trafic.

Când intri din judeţul Covasna în Buzău, la coada lacului Siriu, peisajul care se dezvăluie ochilor este de o frumuseţe cum rar întâlneşti. Abia ai timp să te dezmeticeşti că apare primul hop: viaductul tăiat în masivul stâncos Teherău construit în urmă cu 40 de ani. Grinzile de susținere ale podului sunt atât de erodate de infiltrații încât structura nu mai prezintă siguranță pentru trafic. Administratorul drumului a luat măsuri ca să-i protejeze pe participanții la traffic: restricții de viteză de 10 km/h , de tonaj 7,5 tone ;I a limitat accesul pe viaduct la un sens de mers cel dinspre Brașov. Calculel făcute de experți au arătat că reparaţia viaductului ar costa 1,5 milioane de euro. Şoferii cu experienţă, care cunosc bine traseul, spun că la vremea când a fost construit viaductul nu a fost prevăzut un trafic greu, aşa cum e în zilele noastre. “Mașinile care circulau în anii 70 nu depășeau 5 tone ori acum sunt mai multe și mai grele”, ne spune un șofer de meserie care a străbătut țara în lung și-n lat. Deşi restricţiile sunt semnalizate corespunzător nimănui nu se pare să-i pese.Un autovehicul care transport bușteni trece și fără să încetinească și mai ales ignorând restricția de masă. Șoferul ne spune că nu are alt drum decât prin Prahova ceea ce pentru el este un ocol de peste 60 de km. După ce treci prin curbe strânse şi deosebit de periculoase, masivul care străjuieşte drumul dă din nou emoţii puternice. Bolovani imenşi stau gata- gata să se prăvălească.

La doar 1 km de viaductul Stânca Teherău,se circulă tot pe un singur sens. O stâncă imensă a blocat în urmă cu câțiva ani traficul dar mai ales a distrus o bandă din drum, pe cea dinspre Brașov spre Buzău. La câţiva kilometri în aval,mai exact la km 81, deşi versantul pare că a fost consolidat suficient de bine, cu parapeţi, după o alunecare masivă din 2005, apare o nouă provocare. Un izvor situat la câteva sute de metri în munte gâlgâie şi aruncă noroi pe carosabil.Întâlnim o familie din județul Mureș care este în transit către Tulcea. “Peisajul este atât de frumos că-ți taie răsuflarea dar e păcat ca străiniii să vină , să vadă și să plece cu un gust amar: șoselele sunt praf”, ne mărturisește șoferul. Când drumul ajunge într-o zonă de relief mai domoală, apare un nou obstacol, unde însă pericolul este invizibil.

La Cislău, râul Bâsca a lucrat cu o forţă incredibilă şi a şubrezit  pilonii care susţin podul lung de 156 de metri.Specialiștii care au făcut expertiza au ajuns la concluzia că pilele de susținere sunt atât de distruse încât ar fi mai ieftin să se construiască un pod nou decât să se refacă cel vechi. Costurile la care s-ar ridica construcţia unui  pod nou peste râul Bâsca, sunt estimate la 2,5 milioane de euro.

Când deja te apropii de finalul drumului, la 30 de km de Buzău,într-o zonă frământată de alunecări de teren, trebuie să ai răbdare şi să aştepţi până îţi vine rândul să treci.O surpare a rupt carosabilul mai întâi pe un sens de mers iar acum a muşcat şi din cealaltă bandă de circulaţie. Administratorii drumului naţional 10, care măsoară pe raza judeţului Buzău 92 de km, au reuşit să facă doar lucrări de întreţinere însă niciodată de 20 de ani încoace nu s-au găsit fonduri pentru lucrările de artă: poduri şi viaducte.

Gabriel Baltă , prefectul judeţului Buzău ne-a spus că déjà s-a luat legătura cu factorii de decizie din Ministerul Transporturilor care urmează să ajungă în punctele nevralgice. “ Sperăm ca lucrările să înceapă cât mai curând, pentru că sunt lucrări licitate și extrem de urgente” , declară Gabriel Baltă.

Pe drumul naţional 10, la ultimul recensământ din 2010 ,valorile medii de trafic arătau că în 24 de ore trec 10 mii de autovehicule dintre care 40 % sunt de masă mare ce depăşeşte 7,5 tone.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.