card-de-sanatate1

Obligativitatea folosirii cardurilor de sănătate de la 1 mai a provocat o adevărată mebunie în spitale, în cabinetele medicilor de familie dar și la Casa de Asigurări de Sănătate.
Cum orice lucru nou este dificil, multe probleme au fost ridicate în primele zile de la introducerea acestei obligativități, atât de medicii de familie cât și de Casa de Asigurări, la ghișeele căreia s-a produs aglomerație, pentru ca oamenii să-și ridice cardurile.
Pe de altă parte, medicii de familie s-au plâns că nu au putut activa cardurile de sănătate iar unele documente ce fuseseră activate în trecut au apărut acum ca inactive. Toate aceste situații au la făcut ca pacienții să aștepte minute în șir în cabinetele medicilor care s-au chinuit să activeze cardurile de sănătate, uneori, după mai multe încercări eșuate, acestea blocându-se.

În fața unui asemenea val de probleme, reprezentanții medicilor de familie le-au transmis celor din Casa de Asigurări de Sănătate să dea dovadă de înțelegere și să facă tot ce le stă în putință pentru ca neajunsurile în folosirea cardurilor de sănătate să fie înlăturate iar oamenii să beneficieze în timp cât mai scurt de serviciile de care au nevoie.
Medicii de familie au lansat un apel și către pacienți pe care vi-l prezentăm integral:

”Stimați pacienți,
Medicii de familie din toată țara sunt ingrijorați de actualul sistem de sănătate, care pe zi ce
trece devine din ce în ce mai inaccesibil populației, din cauza informatizării agresive impusă de
Casa Naționala de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Periodic medicii și pacienții sunt bulversați de schimbările aduse, care nu întotdeauna sunt în
folosul și sprijinul pacienților.
Începand cu data de 1mai 2015 se introduce în sistemul sanitar Cardul de sănătate, un proiect
informatic nou al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Începând cu această dată, niciun
pacient, dacă nu are un card activ sau o adeverință emisa de CNAS, nu mai poate primi un serviciu
medical – de orice fel: consultație, rețetă, bilet de trimitere – fără să achite onorariul la
tarifele afișate ale furnizorului medical. Medicii de familie și-au asumat partea lor
contractuală și au achiziționat din fonduri proprii cititoare de card, abonamente internet, softuri
pentru cabinete, semnătură electronică. Medicii nu-și pot asuma însă și modul de funcționare a
sistemului.
Modul defectuos și greoi de funcționare a sistemului este în totalitate în responsabilitatea CNAS
în ceea ce privește: emiterea cardului sau adeverinței, blocarea și deblocarea cardului,
funcționarea softului la nivel național, capacitatea de lucru a serverelor CEAS (cardul
electronic asigurări sănătate) la
care se adaugă și funcționarea rețelelor de internet sau a rețelelor electrice.
De circa două luni de zile medicii de familie lucrează cu cardurile dar pe măsura ce tot mai mulți
folosesc sistemul acesta se blochează, ajungând să stăm cu un pacient zeci de minute fără să putem
să-i oferim serviciile medicale reale de care are nevoie.
Stimati pacienți, medicul vostru de familie este numai medic, nu-i
programator, nu-i telefonist nici poștaș, nici dispecer. Medicul vostru de familie este lânga voi
pentru servicii medicale, pentru consultații medicale, pentru acte medicale.
Nu lăsați decidenții să vă transforme medicul in altceva. Medicul trebuie să facă doar medicina
pentru care s-a pregatit ani de zile și continuă să se pregătească.

Medicii de familie vor face toate diligentele posibile pentru a va ajuta in pastrarea starii de
sanatate dar functionarea corecta a sistemului sanitar este responsabilitatea CNAS-ului,
Ministerului Sanatatii i a Guvemului Romaniei.
Va rugam nu va suparati, nu va revoltati, nu va injurati medicii de familie daca din cauza
diverselor disfunctionalitati ale sistemului electronic impus medicul d-voastra nu va
putea sa va ofere servicii in sistemul de asigurari de sanatate.
Noi vom continua sane facem cu seriozitate profesia de medici”, se arată în mesajul transmis de dr. Angela Mazdrag, președintele Federației Naționale a Patronatului Medicilor de Familie.

Din 1 mai, cardul naţional de sănătate a devenit unicul sistem de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta face dovada calităţii de asigurat şi confirmă prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale.

Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, declara, în 29 martie, că aproape 840.000 de persoane nu şi-au ridicat cardul de sănătate de la casele de asigurări de sănătate sau de la medicul de familie, dar vor primi servicii medicale şi medicamente şi după 1 mai, când cardul devine obligatoriu, consultaţiile fiind monitorizate separat.

Din prima zi de funcţionare a cardului naţional de sănătate, spitalele au făcut internări validate cu cardul de sănătate, cât şi în urma verificării asiguraţilor în sistem, în cazul celor care nu a intrat încă în posesia cardului de sănătate. î

Furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve în cel mai scurt timp orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului.

Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.