pasaport_roEliberarea documentelor de calatorie, precum si acordarea vizelor si a cetateniei romane vor costa mai mult de maine, se mentioneaza intr-un act normativ publicat, recent, in Monitorul Oficial. De asemenea, documentul stabileste care sunt serviciile scutite de la plata taxelor.

Serviciile consulare si taxele percepute pentru prestarea acestora pe teritoriul Romaniei sunt prevazute in OG nr. 24/1992. Serviciile si taxele cuprinse in acest act normativ au fost modificate, recent, de Guvern, prin OG nr. 25/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 537 din 26 august 2013, care va intra in vigoare pe 10 septembrie 2013.

Potrivit noului act normativ au fost modificate atat tarifele pentru serviciile consulare, cat si serviciile pentru care se aplicau aceste taxe.

Astfel, noile dispozitii stabilesc tarifele pentru eliberarea documentelor de calatorie si nu doar pentru eliberarea pasapoartelor, asa cum era stabilit anterior. Mai exact, pentru eliberarea unui pasaport electronic, a unui pasaport simplu temporar sau a altui document de trecere a frontierei se va aplica o taxa de 32 de lei.

Vechiul act normativ cuprindea tarifele pentru eliberarea sau prelungirea valabilitatii a mai multor tipuri de pasapoarte (pasaport oficial, pasaport in care sunt inscrise mai multe persoane), precum si pentru inscrierea ulterioara in pasaport a unor copii sub 14 ani, care variau intre 3 lei si 28,5 lei.

De asemenea, OG nr. 25/2013 modifica si taxele aplicate pentru acordarea de vize de intrare si drept de sedere a cetatenilor straini care vin in Romania, dupa cum urmeaza:

a) eliberarea unei vize de tranzit in punctele de trecere a frontierei de stat – echivalentul a 60 euro;

b) eliberarea unei vize de scurta sedere in punctele de trecere a frontierei de stat – echivalentul a 60 euro;

c) prelungirea dreptului de sedere temporara – echivalentul a 120 de euro;

d) acordarea dreptului de sedere pe termen lung – 128 lei.

Atentie! Conform actului normativ care va intra in vigoare pe 10 septembrie, taxele pentru serviciile mentionate la punctele a si b se pot plati ulterior indeplinirii serviciilor respective. Mai mult, in cazul taxelor al caror cuantum este stabilit in euro sau in alta moneda straina, se incaseaza echivalentul in lei, la cursul de schimb al BNR la data efectuarii platii.

Aceste exceptii vin in conditiile in care, documentul stabileste ca taxele se platesc, anticipat, in lei.

Vechile reglementari nu prevedeau aceste aspecte si in plus, tarifele era aplicate pentru servicii privind acordarea de viza de iesire pentru cetatenii straini veniti temporar in Romania, viza de iesire definitiva pentru strainii domiciliati in Romania si pentru prelungirea dreptului de sedere temporara a cetatenilor straini.

In acelasi timp au fost modificate si tarifele pentru serviciile privind cetatenia. Astfel, acordarea cetateniei romane va fi taxata, de la 10 septembrie, cu 191 de lei, fata de 187,5 lei, tarif aplicat in prezent.

In schimb, pentru renuntarea la cetatenia romana taxa ramane neschimbata la nivelul de 600 lei.

Tot la capitolul cetatenia romana, noul act normativ nu mai cuprinde serviciile de clarificare a cetateniei romane, restabilirea domiciliului unui cetatean roman in Romania si stabilirea domiciliului unui cetatean strain in Romania, pentru care se aplicau tarife cuprinse intre 25 si 124,5 lei.

In ceea ce priveste legalizarile de acte, conform documentul recent publicat in Monitorul Oficial, supralegalizarea sigiliilor si a semnaturilor de pe un act oficial va fi taxata cu 25 lei. Vechile dispozitii stabileau ca pentru legalizarea sigiliului si a semnaturilor de pe actele judiciare si extrajudiciare eliberate de autoritatile romane se percepea o taxa de 22 lei.

De asemenea, noile reglementari mentioneaza ca supralegalizarea sigiliilor si a semnaturilor de pe un certificat de origine a marfurilor, de pe o factura comerciala sau de pe orice alt document cerut la exportul ori importul marfurilor va fi tarifata cu 47 lei.

In schimb, vechile reglementari cuprindeau un tarif de 43,5 lei, pentru legalizarea sigiliilor si a semnaturilor de pe facturile comerciale.

Totodata, procurarea unui act judiciar sau extrajudiciar, la cererea unor persoane fizice sau juridice straine va costa, din 10 septembrie, cu 22 lei.

Anterior era specificat ca procurarea actelor judiciare si extrajudiciare putea fi realizata si la cererea misiunilor diplomatice si a oficiilor consulare, nu doar a persoanelor fizice si juridice si era taxata cu 19 lei.

De asemenea, se scumpesc si serviciile de identificare a persoanelor pe teritoriul Romaniei, de la 31,5 lei la 35 lei.

In plus, pentru eliberarea de adeverinte si alte servicii prestate de autoritarile competente contribuabilii vor plati 22 lei, fata de 19 lei.

In ceea ce priveste serviciile sunt scutite de taxe, noile reglementari stabilesc ca sunt scutite nu doar eliberarea valabilitati pasaportului si cererile privind redobandirea cetateniei romane de catre persoanele carora li s-a ridicat cetatenia romana, ci si:

•           inregistrarea cererilor de acordarea a cetateniei romane

•           eliberarea certificatului de cetatenie ulterior depunerii juramantului de credinta pentur acordarea/redobandirea cetateniei romane

•           eliberarea la frontiera a vizelor de intrare in Romania

•           serviciile mentionate anterior, atunci cand sunt prestate in interesul statului sau in cadrul cooperarii la nivel institutional, precum si in conditii de reciprocitate ori in baza normelor de drept international aplicabile, la solicitarea autoritatilor straine.

In acelasi timp, noile reglementari specifica care sunt pasii de urmat in cazul restituirii taxelor. Concret, contribuabilul va depune la organul fiscal o cerere de restituire, insotita de documentul de plata, in original, care confirma plata taxei, document pe care este inscrisa mentiunea “taxa neutilizata” si care este semnat si stampilat de Departamentul Consular, Directia Generala de Pasapoarte, Inspectoratul General pentru Imigrari, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, Autoritatea Nationala pentru Cetatenie si Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.