Cogito ergo sum! , celebul dicton al lui Rene Descartes ar fi trebuit însuşit şi, mai mult, pus în practică de orice om cu cap, om care nu vrea să facă parte dintr-o masă de manevră. O analiză econtext mi-a atras atenţia asupra pericolului care paşte la un click distanţă. Manipularea prin internet este la fel de facilă ca şi cea prin mass-media, mai ales prin televiziuni. O dovedesc mesaje postate de diverse ” capete luminate”, necunoscuţi, de altfel, care sub perdeaua anonimatului au făcut poate multe victime. A cugeta la cele pe care le citeşti, a gândi puţin mai departe de vorbe, poate că nu este un efort prea mare. Dar cum, cu toţii suntem în criză de timp, refuzăm să mai pierdem vremea şi pentru o reflecţie. Acceptăm ce ni se spune sub toate formele, mesaje audio, video, sms-uri şi ne poziţionăm rigid şi fără cale de a ne răzgândi. Argumentele ni se par fără putinţă de tăgadă şi ni le asumăm. Nu toţi doar… majoritatea! Şi această majoritate covârşitoare, câteodată, poate dăuna grav sănătăţii. Mintale! Colectivul e mai puternic decât individul. Doar atunci când individul spune adevărul şi-l mai şi dovedeşte, poate avea şansa să fie crezut şi părerea sa să fie unanim împărtăşită. Puţintel timp ne trebuie doar. Cât să mestecăm ce ni se dă. Analiza econtext ne dă cele mai năucitoare zvonuri plasate pe piaţa on-line în campanie şi după aceea.

” Internetul a devenit noul camp de lupta pentru propagandistii de toate felurile, locul unde oricine poate promova sau manipula o informatie, indiferent de veridicitatea ei. Oricine poate posta si propaga o afirmatie, iar multi s-o creada, chiar daca nu e sustinuta de nici un argument. Si chiar daca e destul de clar ca nu trebuie crezuta, ca e o propozitie extrem de suspecta. Iar daca sunt organizati mai multi postaci la un loc, cu acelasi obiectiv, atunci „informatia” poate fi si mai mult promovata si, evident, creste numarul celor dispusi sa o creada. Se remarca, astfel, aparitia unei noi ‚profesii’, cea de postac. Poate ar trebui inclusa in nomenclatorul serviciilor.Iar campania de la actualul referendum nu a dus deloc lipsa de asemenea postaci si de ‚informatii’ dubioase. Dupa cum spunea un politician controversat din Romania, Viorel Hrebenciuc, „anul 2012 va fi anul campaniei online”, care va fi mult mai agresiva si mai penetranta.Practic, internetul a devenit mediul cu cea mai mare rata de penetrare informativa. (…) Este vorba despre informatii care nu fost lansate, in cea mai mare parte, de personalitati, ci de diferiti postaci de pe internet, dar care au facut o valva extraordinara in mediul virtual.Si prezentam un top zece al celor mai naucitoare zvonuri care au fost propagate pe internet. Practic, avem in vedere ‚petarde’ fara autor ‚cunoscut’, dar cu un mesaj extrem de halucinant.Unul din cele mai terifiante si hilare zvonuri este urmatorul: daca oamenii nu ies la vot,Romaniapierde Ardealul! De asemenea, o alta informatie fara nici o acoperire i-a vizat pe liderii straini. Si ea spunea asa: liderii UE au fost platiti ca sa aiba reactii fata de evenimentele dinRomania, fata de activitatile guvernului Ponta. Si au fost platiti cu miliarde de euro din imprumutul luat de la FMI (20 de miliarde de euro), plus 20 de miliarde de euro din taierile salariale si sociale. In plus, acestia ar fi fost platiti si din fondurile europene care lipsesc si a caror lipsa a fost semnalizata de OLAF!”