evaluareclaseEvaluările Naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, programate să aibă loc începând cu 6 mai, au fost amânate cu o aproape o lună. Astfel, elevii vor fi supuşi testărilor începând cu 28 mai, primii fiind cei din clasa a IV-a.

Calendarul stabilit de MEN este următorul: – 28 mai 2014: evaluare naţională, IV – Limba Română – 29 mai 2014: evaluare naţională, IV – Matematică – 30 mai 2014: evaluare naţională, IV – Limba maternă – 2 iunie 2014: evaluare naţională, II – Scris-citit, Limba română – 3 iunie 2014: evaluare naţională, II – Scris-citit, Limba maternă – 4 iunie 2014: evaluare naţională, II – Matematică – 5 iunie 2014: evaluare naţională, VI – Limbă şi comunicare – 6 iunie 2014: evaluare naţională, VI – Matematică şi Ştiinţe ale naturii. Ministrul Educației, Remus Pricopie a precizat că evaluările au fost mutate cu aproape o lună pentru ca elevii să aibă timp să se familiarizeze cu aceste teste, pentru că sunt pe model internaţional. În total, în jur de 594.000 de elevi învaţă acum în clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a şi ar trebui să se prezinte la aceste evaluări, organizate în premieră la nivel naţional. Prelungirea termenului a fost necesară şi pentru ca modelele publicate la finele lunii martie de minister să ajungă „până în ultima clasă din România“, iar fiecare elev să consulte împreună cu profesorul cel puţin un astfel de model. Asta în condiţiile în care învăţătorii şi profesorii au atras atenţia că nu sunt întrebări şi abordări discutate în mod curent la ore în sistemul românesc de învăţământ şi, ca atare, mulţi elevi nu se vor încadra în timpul scurt alocat fiecărui test. Mai exact, cei de clasa a II-a vor avea 25 de minute pentru fiecare test, iar cei de a IV-a şi a VI-a au la dispoziţie câte o oră. Fără note şi clasamente Ministrul a susţinut însă ieri că testele sunt de nivel mediu şi seamănă cu evaluările internaţionale, cum e PISA, care se practică de 30 de ani în lume şi la care România participă din anul 2000, pe bază de eşantion. Nu vor fi puse note în catalog, nici nu se vor afişa clasamente, ci „vor fi stabilite niveluri de performanţă, cât de bine ştiu elevii să citească sau să folosească numerele, spre exemplu“, urmând ca rezultatele să fie discutate la clasă, cu părinţii şi în Consiliul profesoral. De asemenea, nu va fi un regim special de testare, examenele se desfăşoară în clase, vor primi mai multe numere şi nu vor exista camere de luat vederi, a mai spus ministrul, pentru că nu sunt examene propriu-zise, adăugând că se va publica doar un raport naţional la final, ca „o evaluare de sistem, o diagnosticare“. Pricopie a explicat că aplicarea la nivel naţional a acestor teste pe model internaţional este necesară având în vedere că 36.000 de copii nu au reuşit să ia nota 5 la Evaluarea Naţională de la finele clasei a VIII-a, ceea ce arată că problemele trebuie identificate şi rezolvate din timp.

 

Este prima evaluare organizată la nivel naţional, cu teste care combină informaţiile de la mai multe materii şi îi pun pe elevi să gândească, un model diferit de examenele de până acum. Ministrul Educaţiei Remus Pricopie a anunţat de la începutul anului şcolar că acest model de testare interdisciplinară, pe tipicul testelor internaţionale, este necesar având în vedere rezultatele slabe de la testele internaţionale PISA, dar şi de la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a. Cu alte cuvinte, elevii trebuie învăţaţi să gândească şi să aplice materia învăţată la ore din clasele mici şi să poată corecta pe parcurs acolo unde au probleme. Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a publicat de curând câteva modele de teste pentru Evaluările naţionale la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a, în anul şcolar 2013-2014. Testele au fost elaborate de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), în conformitate cu reglementările legale în vigoare. În anul şcolar în curs, aceste evaluări se vor desfăşura, în două sesiuni, în luna mai, arată MEN.

Ce presupun testele de evaluare a competenţelor

În cadrul evaluării la clasa a II-a, testul de evaluare a competenţelor de receptare a mesajelor citite şi testul de evaluare a competenţelor de producere a mesajelor scrise se desfăşoară în aceeaşi zi, cu o pauză de 10 minute între ele. Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a IV-a presupune un test pentru evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris în limba română şi un test pentru evaluarea competenţelor de matematică. Pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care studiază după un curriculum în limba maternă, se administrează şi un test de evaluare a înţelegerii textului scris în limba maternă. Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a VI-a constă în susţinerea unui test pentruevaluarea unor competenţe specifice ariei curriculare „Limbă şi comunicare”, respectiv a unui test pentru evaluarea unor competenţe specifice ariei curriculare „Matematică şi Ştiinţe ale naturii”. Fiecare test este elaborat pentru a putea fi rezolvat în 25 de minute la clasa a II-a şi în 60 de minute la clasele a IV-a şi a VI-a.


LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here