Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) va finaliza până la data de 8 decembrie 2016 un studiu de piață privind cererea și oferta de struguri și vin din România, dar care va cuprinde și informații referitoare la distribuție și consum, prețuri sau standarde de calitate, a anunțat, vineri, MADR.

Sectorul vitivinicol este unul dintre cele mai dezvoltate sectoare ale agriculturii, cu cea mai mare rată de absorbție a fondurilor europene în proporție de 98% din Programul Național de Sprijin al României în sectorul vitivinicol, pentru perioada 2007-2014, cu investiții importante în plantații viticole dar și în tehnologie de ultimă oră.

Potrivit MADR, elementele studiului au fost agreate împreună cu reprezentanții producătorilor, respectiv Organizația Națională Interprofesionale Vitivinicole (ONIV), și este realizat de Institutul de Cercetare pentru Economie Agriculturii și Dezvoltare Rurală (ICEADR) din cadrul Academiei de Științe Agricole și Silvice.

‘Sprijinirea producătorilor români este una dintre prioritățile mele. Este nevoie de sprijin pentru crearea de noi piețe de desfacere. Sectorul vitivinicol fiind unul dintre cele mai dezvoltate cu produse de calitate, care a consumat toate fondurile europene pentru plantații noi, construcții, modernizare și dezvoltare, are nevoie de acest sprijin. Studiul de piață pe care l-am comandat ICEADR-ului este un prim pas pentru cunoașterea pieței din România. În primul rând, este nevoie ca românii să cunoască și să înțeleagă că avem o tradiție milenară în producerea vinului, importanța consumului moderat de vin și, nu în ultimul rând, faptul că este important să susținem noi, românii, pe cei care produc produse românești. S-ar putea, dacă identificăm o necesitate și surse de finanțare, să extindem acest studiu la piața intracomunitară sau mondială’, a afirmat ministrul Agriculturii, Achim Irimescu.

Studiul va cuprinde regiunile viticole din Romania, sortimentul viticol al României, cererea și oferta de struguri și vin în România, distribuția și consumul de vin din România, consumul pe categorii de vârstă, prețurile de consum la struguri și vin, standarde de calitate pentru comercializarea strugurilor de masă și a vinului, conținutul în zaharuri, sprijinul financiar acordat sectorului, etc.

Realizarea acestui studiu a debutat în 15 noiembrie 2016 și va fi finalizat în 8 decembrie 2016.

Valoarea fondurilor alocate din bugetul Uniunii Europene (UE) pentru măsura de promovare a produselor agricole a crescut pe total UE de la peste 50 milioane euro în anul 2015 la aproximativ 111 milioane de euro în anul 2016 și va crește până la 200 milioane euro până în anul 2020, aspect care, conform estimărilor, va conduce la creșterea numărului și valorii programelor de informare și promovare a produselor agricole derulate de beneficiari români.

„Eficiența acestor măsuri care valorizează și sprijinul financiar primit în amonte conduce la creșterea pe termen mediu și lung a fluxurilor comerciale cu produse agricole și a exporturilor de vinuri de calitate, produse pe teritoriul național este relevată de evaluările periodice și raportările care se efectuează pentru măsura de informare și promovare a produselor agricole pe piața internă și pe piețele țărilor terțe și a celei de promovare a vinurilor în cadrul Programului Național de Sprijin în sectorul vitivinicol”, precizează MADR.

Activitatea de promovare a produselor agricole, respectiv a vinurilor, înregistrează și în România, din anul 2009 și până în prezent, un trend crescător, în condițiile derulării cu sprijinul financiar al Uniunii Europene și de la bugetul de stat a 27 programe multianuale, în valoare totală de 23,77 milioane de euro.

Potrivit unei analize KeysFin publicate la începutul lunii noiembrie, afacerile din sectorul producției viticole din România ar putea depăși, în 2016, nivelul de 723 de milioane de lei, peste valoarea din anul anterior, de 680 de milioane de lei, țara noastră clasându-se pe locul 13 în topul mondial al producătorilor de vinuri.

În același timp, tot în acest an, producția de vin a României a crescut cu 37%, la 4,8 milioane de hectolitri, iar numărul firmelor producătoare a ajuns la 217 companii certificate oficial. Cei mai mulți producători se găsesc în Vrancea (69), București (24), Prahova (18), Constanța (11) și Buzău (10).

De asemenea, cele mai importante companii, exclusiv pe acest cod CAEN, după cifra de afaceri înregistrată în 2015, erau: Cramele Recaș SA, Zarea, Vinexport și Trade-Mark SA.

În 2015, cele mai importante zone producătoare erau: Vrancea, Buzău, Iași, Vaslui, Constanța și Dolj.

În prezent, România se află în top 5 la nivel european din punct de vedere al suprafeței cultivate cu viță de vie, cu cele peste 200.000 de hectare, și pe locul 6 în UE din punct de vedere al producției.

Pe plan mondial, România se află, în prezent, pe locul 13, topul fiind condus de italieni, cu un volum al producției de vin de 48,8 milioane hectolitri in 2016, în scădere cu 2% de la 50 milioane hectolitri în 2015, urmați de francezi, cu 41,9 milioane hectolitri (-12%) și spanioli, cu 37,8 milioane hectolitri (+1%).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here