prof. Lucia Răileanu, Catedra Tehnică de Aviație din cadrul școlii militare

Începând cu data de 11 noiembrie, activitățile didactice „față în față” au fost suspendate în cadrul Școlii Militare de Maiștri Militari și Subofițeri a Forțelor Aeriene „Traian Vuia”. În prezent, elevii continuă activitățile educaționale în format online, de la domiciliu. Demersurile de realizare a activităților educative utilizând instrumente și resurse digitale constituie o provocare pentru toate cadrele didactice.

Despre impactul pe care predarea online îl are asupra învățării și despre adaptarea activităților didactice la cerințele tehnologiei și ale internetului, ne povestește doamna Lucia Răileanu, profesor la Catedra Tehnică de Aviație din cadrul școlii.

Mutarea școlii în on-line s-a făcut brusc, fără o pregătire prealabilă. Inițial s-a vorbit de o perioadă de două saptămâni de zile, când lucrurile au mers din inerție, iar noi, profesori și elevi, deopotrivă, am așteptat să vină „ceva”… ce n-a mai venit. Așa a început perioada de adaptabilitate la un mediu în schimbare.

Am înțeles, obligați fiind de situația epidemiologică, că trebuie să facem față acestei „lupte” asimetrice, așa că am renuțat la conservatorism, am făcut repede „reglajele” și am trecut la treabă.

Provocarea a venit din faptul că ora nu putea fi translatată pur și simplu în on-line, că se impuneau activități conexe, suplimentare orei. Brusc, am înțeles că nu mai pot folosi creta, ajutor de nădejde la orele face-to-face, că nu mai simțeam vibrația clasei, care trebuie să recunosc că-mi place grozav, și că trebuie să dirijez învățarea prin intermediul instrumentelor on-line pentru că acum am niște elevi autonomi în fața unui calculator.

Astfel, au apărut inevitabil, o serie de impedimente de natură logistică, pedagogică și de conținut în domeniul școlar. Am recreat cursuri, am încercat să producem discursuri și instrumente, să provocăm și să gestionam emoții. În consecință, am căutat cu interes pedagogic resurse, portaluri, instrumente și platforme e-learning și astfel am introdus un pic de imprevizibil în viața cotidiană de elev militar.

Jacob Kounin, specialist în educație, spunea că sunt trei „legi” ale învățării pe care trebuie să le avem în vedere: Progresul – elevul să simtă că a făcut un pas, că este mai aproape de țelul său; Provocarea – elevului să-i fie stimulate creativitatea, curiozitatea, bucuria de a învăța, să fie pus în fața unui miraculos proces de descoperire; Varietatea – orice lucru, oricât de frumos ar fi, la un moment dat își tocește efectul și ajunge să ne plictisească, iar ca profesori trebuie să provocăm entuziasm.

Așadar, pentru a avea succes în procesul pedagogic trebuie să continuăm demonstrațiile didactice și să schimbăm atmosfera de învățare și în mediul online.

Sursă foto/text: slt. Laura Bașturea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here