elevi
Educația sexuală s-ar putea studia în școală. Așa cer reprezentanții a zeci de organizații guvernamentale care spun că adolescenții ar trebui să învețe despre educație sexuală înainte de a fi activi sexual. Astfel, ONG-urile solicită Ministerului Educaţiei, Institututului pentru Ştiinţele Educaţiei, Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Tineretului şi Sportului elaborarea unui plan strategic pentru educaţie sexuală, care să fie inclusă în curriculum-ul naţional obligatoriu şi care să fie accesibilă tuturor elevilor.

Semnatarii solicită ca prevederile pentru educaţia sexuală să impună un standard de calitate şi să preia definiţia educaţiei sexuale formulată de centrala europeană a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), care precizează, printre altele, că educaţia sexuală înseamnă a învăţa despre aspectele cognitive, emoţionale, sociale, interactive şi fizice ale sexualităţii.

„Educaţia sexuală este adecvată vârstei şi este corectă din punct de vedere ştiinţific, având ca scop înzestrarea copiilor şi tinerilor cu informaţii, competenţe şi valori pozitive legate de propria sexualitate, relaţii sănătoase şi respectul faţă de sănătatea lor sexuală şi a altora”, se arată în apelul organizaţiilor neguvernamentale.

Semnatarii spun că statisticile îngrijorătoare şi evenimentele grave din decursul ultimului an ar trebui să constituie un semnal de alarmă pentru autorităţi şi explică ce mesaje ar trebui să transmită această materie.

Astfel, în conformitate cu definiţia OMS, educaţia sexuală trebuie să promoveze respectul între parteneri şi comportamente ce exclud orice formă de violenţă sexuală, ceea ce în viitor ar putea preveni, spun semnatarii apelului, agresiunile abominabile, precum violul comis la Vaslui de cei şapte tineri asupra unei eleve navetiste, dar ar putea corecta şi statistica care arată că, în 2012, 30 la sută dintre românce au experimentat, începând de la vârsta de 15 ani, violenţă fizică şi/sau sexuală provocată de un partener sau non-partener.

În cadrul orelor de educaţie sexuală elevilor ar trebui să li se vorbească şi despre protejarea împotriva infecţiilor cu transmitere sexuală şi prevenirea discriminării persoanelor care suferă de HIV/SIDA, dar şi despre protejarea împotriva sarcinilor nedorite. România are cea mai mare rată de sarcini la adolescente din Uniunea Europeană, de trei ori mai mare faţă de media europeană.

În cadrul acestor cursuri, copiilor şi tinerilor ar trebui să li se dea posibilitatea identificării şi semnalizării abuzurilor sexuale comise asupra lor, în special de către alţi membri ai familiei sau de către colegi de şcoală, să li se transmită cunoştinţe despre sexualitate şi funcţionarea aparatului reproductiv feminin şi masculin, dar şi despre diversitatea orientărilor sexuale, care vor ajuta tinerii să-şi înţeleagă mai bine propria identitate sexuală şi să-i respecte pe cei din jur, indiferent dacă sunt heterosexuali sau LGBT (lesbiene, gay, bisexuale sau transgender).

Reprezentanții organizațiilor solicită Ministerului Educaţiei Naţionale să adopte o poziţie oficială pentru obligativitatea educaţiei sexuale în şcoli, iar Institutului pentru Ştiinţele Educaţiei (ISE) introducerea explicită a educaţiei sexuale în noul proiect de politici educaţionale „Repere pentru proiectarea şi actualizarea curriculum-ului naţional”, pentru a nu mai încălca dreptul unor alte generaţii de copii şi tineri la educaţie sexuală de calitate.

De asemenea, ISE i se cere să elaboreze manuale şcolare care să cuprindă informaţii adecvate vârstei elevilor, relevante şi corecte din punct de vedere ştiinţific, precum şi formarea cadrelor didactice competente pentru predarea educaţiei sexuale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.