Personalul din Direcţia de Finanţe, Garda Financiară şi Vamă stă ca pe jar în această perioadă, deoarece Ministerul Finanţelor a demarat procedura de reorganizare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) şi regionalizare a instituţiei. Cele trei structuri ale Ministerului de Finanţe vor fi absorbite în cadrul unei viitoare direcţii regionale.

Primul pas a fost făcut prin publicarea unui proiect de ordonanţă de urgenţă, care prevede dispariţia Gărzii Financiare, a Autorităţii Naţionale a Vămilor şi a direcţiilor judeţene de finanţe. Garda şi Vama vor fi preluate, prin absorbţie de către ANAF. Personalul celor două instituţii va fi încadrat pe funcţii generale, în limita numărului de posturi aprobat pentru ANAF şi structurile subordonate. Direcţia de Finanţe, Vama, Garda Financiară au trecut în anul 2011 printr-o reorganizare, în care Vama şi Garda au rămas fără o mare parte din angajaţi. Odată cu dispariţia celor două structuri, în cadrul ANAF se înfiinţează Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, o structură cu personalitate juridică, atribuţii de combatere a actelor şi faptelor de fraudă şi evaziune fiscală. Ocuparea funcţiilor publice de inspector antifraudă se va face prin concurs, în termen de 90 de zile de la adoptarea hotărarii Guvernului prin care se va stabili numărul de posturi în ANAF. Inspectorii vor purta uniformă, însemne speciale, ecusoane şi ar putea fi dotaţi inclusiv cu armament. Din informaţiile anunţate până la ora actuală, Direcţia Generală Antifraudă Fiscală va avea 1.500 de angajaţi, va fi organizată la nivel regional şi va acţiona în judeţe doar pe cazurile de mare evaziune. De mica evaziune se pare că se va ocupa ceea ce va mai rămâne din Direcţia de Finanţe.

“Direcţiile generale regionale ale finanţelor publice se înfiinţează prin transformarea direcţiei generale a finanţelor publice a judeţului în care va fi stabilit sediul direcţiei generale, prin fuziunea prin absorbţie a celorlalte direcţii generale judeţene ale finanţelor publice din aria de compentenţă”, se arată în proiectul de ordonanţă al MFP. Direcţiile regionale vor prelua prin fuziune prin absorbţie direcţiile regionale de accize şi operaţiuni vamale şi secţiile judeţene ale Gărzii Financiare. Modul de organizare şi funcţionare a direcţiilor regionale ale finanţelor publice şi structurilor subordonate va fi stabilit prin ordin de preşedintele ANAF. Personalul Finanţelor va fi preluat în cadrul direcţiei regionale, în limita numărului de posturi aprobat.

Este posibil ca proiectul Ministerul Finanţelor Publice să mai sufere modificări, avand în vedere că în decursul timpului nimeni nu prea a avut curajul să se atingă de direcţiile de finanţe. Volumul de muncă va fi foarte mare, întrucât vor trebui preluate dotări, arhive, baze de date. La ora actuală nu se ştie dacă ANAF în noua organizare va avea tot ataţia angajaţi sau se va mai renunţa la ei. Nu este exclus că unii dintre aceştia să renunţe de bună voie dacă vor fi nevoiţi să se mute la Galaţi, Brăila sau Constanţa pentru a-şi putea continua activitatea profesională. Proiectul de ordonanţă elaborat de Ministerul Finanţelor a fost pus în dezbatere timp de 10 zile, după care se va trece la definitivarea şi aprobarea acestuia.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here