13 𝒊𝒂𝒏𝒖𝒂𝒓𝒊𝒆 1917 – 𝒂𝒗𝒆𝒂 𝒍𝒐𝒄 𝒄𝒂𝒕𝒂𝒔𝒕𝒓𝒐𝒇𝒂 𝒇𝒆𝒓𝒐𝒗𝒊𝒂𝒓𝒂̆ 𝒅𝒆 𝒍𝒂 𝑪𝒊𝒖𝒓𝒆𝒂, 𝒄𝒆𝒍 𝒎𝒂𝒊 𝒈𝒓𝒂𝒗 𝒂𝒄𝒄𝒊𝒅𝒆𝒏𝒕 𝒇𝒆𝒓𝒐𝒗𝒊𝒂𝒓 𝒅𝒊𝒏 𝑹𝒐𝒎𝒂̂𝒏𝒊𝒂

Accidentul a avut loc în plină desfășurare a Primului Război Mondial, în gara din localitatea Ciurea, la sud de Iași, pe calea ferată Bârlad – Iași.

𝗕𝗶𝗹𝗮𝗻𝘁̦𝘂𝗹 𝗮 𝗳𝗼𝘀𝘁 𝗱𝗲 𝗮𝗽𝗿𝗼𝘅𝗶𝗺𝗮𝘁𝗶𝘃 𝟭.𝟬𝟬𝟬 𝗺𝗼𝗿𝘁̦𝗶, 𝗮𝗯𝘀𝗲𝗻𝘁̦𝗮 𝘂𝗻𝗲𝗶 𝗮𝗻𝗰𝗵𝗲𝘁𝗲 𝗼𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹𝗲 𝗻𝗲𝗽𝗲𝗿𝗺𝗶𝘁̦𝗮̂𝗻𝗱 𝗲𝗹𝘂𝗰𝗶𝗱𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗰𝗮𝘂𝘇𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗮𝗰𝗰𝗶𝗱𝗲𝗻𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶.

Regatul României era în stare de război cu Puterile Centrale, iar administraţia, armata şi o mare parte a cetăţenilor se aflau refugiaţi în Moldova. Statul român era pe punctul de a fi ocupat şi desfiinţat de către germani.

Trenul a plecat din Galaţi cu destinaţia Iaşi, vineri, 11 ianuarie 1917. Ocuparea Brăilei de către germani, care au început să bombardeze Galaţiul, i-a determinat pe refugiaţii din Muntenia să părăsească localitatea. Lor li s-au adăugat elevi și soldaţi aflaţi în permisii, ofiţeri şi soldaţi ruşi, dar şi membri ai misiunii militare franceze.

𝗙𝗼𝗮𝗿𝘁𝗲 𝗰𝘂𝗿𝗮̂𝗻𝗱, 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗹 𝗮 𝗱𝗲𝘃𝗲𝗻𝗶𝘁 𝘀𝘂𝗽𝗿𝗮𝗮𝗴𝗹𝗼𝗺𝗲𝗿𝗮𝘁. 𝗜̂𝗻 𝗴𝗮̆𝗿𝗶𝗹𝗲 𝗱𝗲 𝗽𝗲 𝘁𝗿𝗮𝘀𝗲𝘂 𝘀𝗲 𝗽𝗮𝗿𝗲 𝗰𝗮̆ 𝘀-𝗮𝘂 𝗺𝗮𝗶 𝗮𝗱𝗮̆𝘂𝗴𝗮𝘁 𝘃𝗮𝗴𝗼𝗮𝗻𝗲, 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗹 𝘀𝘁𝗮𝘁̧𝗶𝗼𝗻𝗮̂𝗻𝗱 𝗼𝗿𝗲 𝗶̂𝗻 𝘀̧𝗶𝗿 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗮 𝗮𝗹𝘁𝗲 𝘀𝘂𝘁𝗲 𝗱𝗲 𝗰𝗮̆𝗹𝗮̆𝘁𝗼𝗿𝗶 𝘀𝗮̆-𝘀̧𝗶 𝗳𝗮𝗰𝗮̆ 𝗹𝗼𝗰.

Existau persoane care călătoreau pe acoperișul vagoanelor, în ciuda zăpezii și frigului de afară. Trenul a staţionat toată noaptea la Bârlad pentru că zăpada căzută din abundenţă a blocat calea ferată şi nu s-a mai putut circula.

𝗣𝗼𝗿𝘁̦𝗶𝘂𝗻𝗲𝗮 𝗱𝗲 𝗰𝗮𝗹𝗲 𝗳𝗲𝗿𝗮𝘁𝗮̆ 𝗱𝗶𝗻𝘁𝗿𝗲 𝗕𝗮̂𝗿𝗻𝗼𝘃𝗮 𝘀̦𝗶 𝗖𝗶𝘂𝗿𝗲𝗮 𝗽𝗿𝗲𝘇𝗶𝗻𝘁𝗮̆ 𝗼 𝗽𝗮𝗻𝘁𝗮̆ 𝗮𝗯𝗿𝘂𝗽𝘁𝗮̆. 𝗜̂𝗻 𝘁𝗶𝗺𝗽𝘂𝗹 𝗰𝗼𝗯𝗼𝗿𝗮̂𝗿𝗶𝗶 𝗽𝗮𝗻𝘁𝗲𝗶, 𝗺𝗲𝗰𝗮𝗻𝗶𝗰𝗶𝗶 𝗽𝗿𝗶𝗺𝗲𝗶 𝗹𝗼𝗰𝗼𝗺𝗼𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗮𝘂 𝗶̂𝗻𝗰𝗲𝗿𝗰𝗮𝘁 𝘀𝗮̆ 𝗳𝗿𝗮̂𝗻𝗲𝘇𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗮 𝗿𝗲𝗱𝘂𝗰𝗲 𝘃𝗶𝘁𝗲𝘇𝗮 𝗶̂𝗻𝘀𝗮̆ 𝗳𝗿𝗮̂𝗻𝗲𝗹𝗲 𝘃𝗮𝗴𝗼𝗮𝗻𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗻𝘂 𝗮𝘂 𝗳𝘂𝗻𝗰𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝘁. 𝟮𝟯 𝗱𝗶𝗻𝘁𝗿𝗲 𝘃𝗮𝗴𝗼𝗮𝗻𝗲 𝗳𝗶𝗶𝗻𝗱 𝗲𝗰𝗵𝗶𝗽𝗮𝘁𝗲 𝗰𝘂 𝗳𝗿𝗮̂𝗻𝗲 𝗱𝗲 𝗺𝗮̂𝗻𝗮̆, 𝗲𝗶 𝗮𝘂 𝗹𝗮𝗻𝘀𝗮𝘁 𝘀𝗲𝗺𝗻𝗮𝗹𝗲 𝗮𝗰𝘂𝘀𝘁𝗶𝗰𝗲 𝗰𝗮̆𝘁𝗿𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗼𝗹𝗼𝗿𝗶𝗶 𝗱𝗶𝗻 𝘃𝗮𝗴𝗼𝗮𝗻𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗮 𝗹𝗲 𝗮𝗰𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮, 𝗶̂𝗻𝘀𝗮̆, 𝗱𝗶𝗻 𝗰𝗮𝘂𝘇𝗮 𝗮𝗴𝗹𝗼𝗺𝗲𝗿𝗮̆𝗿𝗶𝗶, 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗼𝗹𝗼𝗿𝗶𝗶 𝗻𝘂 𝗮𝘂 𝗽𝘂𝘁𝘂𝘁 𝗮𝗷𝘂𝗻𝗴𝗲 𝗹𝗮 𝗲𝗹𝗲.

Defecțiunea frânelor a fost provocată de întreruperea comunicaţiei aerului în conducta frânei, întrerupere provocată de călătorii care stăteau pe tampoane şi pe cuplele vagoanelor şi prin urmare, au închis, involuntar, robinetul conductei de aer.

𝗥𝗲𝗰𝗲𝗽𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮̂𝗻𝗱 𝘀𝗲𝗺𝗻𝗮𝗹𝗲𝗹𝗲 𝗹𝗮𝗻𝘀𝗮𝘁𝗲 𝗱𝗲 𝗺𝗲𝗰𝗮𝗻𝗶𝗰𝗶𝗶 𝗹𝗼𝗰𝗼𝗺𝗼𝘁𝗶𝘃𝗲𝗶, 𝗮𝗻𝗴𝗮𝗷𝗮𝘁̦𝗶𝗶 𝗱𝗶𝗻 𝘀𝘁𝗮𝘁̦𝗶𝗮 𝗖𝗶𝘂𝗿𝗲𝗮 𝗮𝘂 𝗮𝗰𝘁𝗶𝘃𝗮𝘁 𝘂𝗻 𝗺𝗮𝗰𝗮𝘇 𝗰𝗮 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗹 𝘀𝗮̆ 𝗶𝗻𝘁𝗿𝗲 𝗽𝗲 𝗹𝗶𝗻𝗶𝗮 𝟮 𝘀̦𝗶 𝘀𝗮̆ 𝘀𝗲 𝗲𝘃𝗶𝘁𝗲 𝗰𝗼𝗹𝗶𝘇𝗶𝘂𝗻𝗲𝗮 𝗰𝘂 𝘃𝗮𝗴𝗼𝗮𝗻𝗲𝗹𝗲 𝗰𝘂 𝗽𝗮̆𝗰𝘂𝗿𝗮̆ 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝘀𝘁𝗮𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝘂 𝗽𝗲 𝗹𝗶𝗻𝗶𝗮 𝟭. 𝗗𝗶𝗻 𝗰𝗮𝘂𝘇𝗮 𝘃𝗶𝘁𝗲𝘇𝗲𝗶 𝗳𝗼𝗮𝗿𝘁𝗲 𝗺𝗮𝗿𝗶 𝗱𝗼𝗮𝗿 𝗹𝗼𝗰𝗼𝗺𝗼𝘁𝗶𝘃𝗮 𝘀̦𝗶 𝗶̂𝗻𝗰𝗮̆ 𝘂𝗻 𝘃𝗮𝗴𝗼𝗻 𝗮𝘂 𝗿𝗲𝘂𝘀̦𝗶𝘁 𝘀𝗮̆ 𝘁𝗿𝗲𝗮𝗰𝗮̆ 𝗽𝗲 𝗹𝗶𝗻𝗶𝗮 𝟮, 𝗱𝗶𝗻𝘁𝗿𝗲 𝗰𝗲𝗹𝗲𝗹𝗮𝗹𝘁𝗲 𝘃𝗮𝗴𝗼𝗮𝗻𝗲, 𝗰𝘂 𝗲𝘅𝗰𝗲𝗽𝘁̦𝗶𝗮 𝗮 𝗱𝗼𝗮𝗿 𝗱𝗼𝘂𝗮̆ 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗮𝘂 𝗿𝗮̆𝗺𝗮𝘀 𝗽𝗲 𝗹𝗶𝗻𝗶𝗲, 𝗿𝗲𝘀𝘁𝘂𝗹 𝗮𝘂 𝗱𝗲𝗿𝗮𝗶𝗮𝘁. 𝗦𝗲 𝗽𝗮𝗿𝗲 𝗰𝗮̆ 𝗰𝗲𝗹 𝗽𝘂𝘁̦𝗶𝗻 𝘂𝗻𝘂𝗹 𝗱𝗶𝗻𝘁𝗿𝗲 𝘃𝗮𝗴𝗼𝗮𝗻𝗲 𝘀-𝗮 𝗰𝗶𝗼𝗰𝗻𝗶𝘁 𝗱𝗲 𝗰𝗶𝘀𝘁𝗲𝗿𝗻𝗲𝗹𝗲 𝗱𝗲 𝗰𝗼𝗺𝗯𝘂𝘀𝘁𝗶𝗯𝗶𝗹 𝗱𝗲𝗰𝗹𝗮𝗻𝘀̦𝗮̂𝗻𝗱 𝗼 𝗲𝘅𝗽𝗹𝗼𝘇𝗶𝗲 𝘀̦𝗶 𝘂𝗻 𝗶𝗻𝗰𝗲𝗻𝗱𝗶𝘂 𝗲𝗻𝗼𝗿𝗺.

Trupurile extrase dintre resturile de metal contorsionat ale garniturii au fost depuse în gara Ciurea, puține putând fi identificate.

Victimele au fost înhumate într-o groapă comună uriașă situată la aproape 500 de metri de gară, mormântul existând și în ziua de astăzi.

📚 𝙄̂𝙣 𝙘𝙤𝙡𝙚𝙘𝙩̦𝙞𝙞𝙡𝙚 𝘽𝙞𝙗𝙡𝙞𝙤𝙩𝙚𝙘𝙞𝙞 𝙅𝙪𝙙𝙚𝙩̦𝙚𝙣𝙚 „𝙑. 𝙑𝙤𝙞𝙘𝙪𝙡𝙚𝙨𝙘𝙪” 𝙜𝙖̆𝙨𝙞𝙩̦𝙞 𝙘𝙖𝙧𝙩𝙚𝙖 „𝙀𝙥𝙤𝙥𝙚𝙚𝙖 𝙛𝙚𝙧𝙤𝙫𝙞𝙖𝙧𝙖̆ 𝙧𝙤𝙢𝙖̂𝙣𝙚𝙖𝙨𝙘𝙖̆” 𝙙𝙚 𝘾. 𝘽𝙤𝙩𝙚𝙯, 𝘿𝙚𝙢. 𝙐𝙧𝙢𝙖 𝙨̦𝙞 𝙄𝙤𝙣 𝙎𝙖𝙞𝙯𝙪.

Sursă info+foto: Biblioteca Județeană „V. Voiculescu” Buzău

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.