cauciuc-iarna ocna muresLa 1 noiembrie legea care obliga soferii sa isi echipeze autoturismele cu cauciucuri de iarna in sezonul rece a implinit doi ani de la intrarea in vigoare. Actul normativ se aplica si in acest an, obligand proprietarii de autoturisme sa le doteze corespunzator atunci cand circula pe drumurile acoperite cu zapada, polei sau gheata. Pentru ca astazi a inceput sa ninga in cateva zone din tara, va reamintim, intr-o sinteza utila, toate informatiile importante despre tipul cauciucurilor acceptate, numarul lor, dar si despre cum le va verifica politia rutiera.

Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, care impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul rece, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80, din 31 ianuarie 2011. Aceasta a fost aprobata prin Legea nr. 161/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 14 iulie 2011.

Potrivit Ordonantei, soferii sunt obligati sa aiba masinile dotate cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. Asadar, utilizarea cauciucurilor de iarna nu este conditionata de o anumita perioada de timp, ci doar de starea carosabilului. Reprezinta „contraventie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, nefacandu-se referire (in textul actului normativ – n.red.) la o anumita perioada a anului”.

In cazul in care incalcati aceste prevederi, riscati sa ramaneti fara certificatul de inmatriculare, dar si sa platiti o amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte-amenda). Anul acesta, de la 1 iulie, punctul-amenda a crescut la 80 de lei, ceea ce inseamna ca amenzile sunt cuprinse intre 720 si 1600 de lei.

Singurele anvelope de iarna acceptate sunt cele inscriptionate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fara a include in aceasta categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons”.

Literele M si S reprezinta initialele cuvintelor englezesti „mud” and „snow”, care inseamna „noroi (namol)” si, respectiv, „zapada”.

“Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S)”, explica Ministerul Transporturilor acum ceva timp.

Numarul obligatoriu de cauciucuri, subiect de controversa

Numarul cauciucurilor de iarna cu care un autoturism trebuie sa fie echipat a provocat, de asemenea, numeroase discutii, prevederile legale nefacand o precizare explicita in acest sens. Directia Rutiera a clarificat si acest aspect.

Astfel, autovehiculele de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, deci si autotusimele personale, trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe toate rotile.

Aceeasi prevedere este valabila si pentru autovehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mica (sau egala) de 3,5 tone.

Pe de alta parte, asa cum precizeaza si norma legala, vehiculele transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna numai pe axele de tractiune.

Totusi, aceste vehicule trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.

Cine poate sa controleze daca autoturismul este dotat cu anvelope de iarna

Trebuie sa stiti ca singura autoritate abilitata sa controleze daca un vehicul este dotat sau nu cu anvelope de iarna este politia rutiera, pentru tot spectrul de autovehicule.

Pentru autovehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, dreptul de oprire si control in trafic revine si Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR). Reamintim ca, incepand din 4 decembrie 2011, ISCTR a preluat atributiile de control ale Autoritatii Rutiere Romane , ale Registrului Auto Roman, precum si pe cele ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania.

Desi Politia locala are anumite atributii in domeniul circulatiei, trebuie sa retineti ca politistii locali nu au dreptul sa verifice daca masina pe care o conduceti este sau nu echipata cu anvelope de iarna.

Efectiuarea controlului anvelopelor – „normele sunt interne”

Potrivit unui comunicat de presa emis de Ministerul Transporturilor, verificarea anvelopelor poate dura cel mult 15 minute, fara a se verifica integral starea tehnica a autovehiculului.

La nivelul Politiei Rutiere sunt prevazute norme interne privind efectuarea unitara a controalelor, ce vizeaza dotarea cu anvelope de iarna, care sunt respectate intocmai de toti lucratorii de politie rutiera.

Verificarile efectuate in trafic de lucratorii de politie rutiera se refera la anvelopele care au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevazute in cartea de identitate a vehiculului, prezinta taieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisa. De asemenea, cu aceasta ocazie se controleaza si echiparea cu anvelope de iarna.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here