04-soferSoferii care nu isi achita amenzile de circulatie in termen de 30 de zile de la data comunicarii procesului verbal si nu fac dovada achitarii amenzii risca suspendarea permisului de conducere, se arata intr-un proiect de modificare a Codului rutier lansat recent in dezbatere publica de Ministerul Afacerilor Interne. Documentul prevede, totodata, amenzi mult mai aspre pentru soferii care conduc sub influenta bauturilor alcoolice, care nu respecta culoarea rosie a semaforului sau nu acorda prioritate de trecere pietonilor angajati in traversare regulamentara.

Codul Rutier ar putea fi modificat din nou, dupa ce noi norme privind circulatia publica au intrat in vigoare in 19 ianuarie 2013. Concret, un proiect de ordonanta de urgenta care aduce completari semnificative legislatiei rutiere a fost lansat recent in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI).

Astfel, una dintre reglementarile introduse prevede suspendarea permisului auto pentru acei soferi care nu isi achita amenda de circulatie in termen de 30 de zile.

„Odata cu constatarea contraventiei si aplicarea amenzii, in situatia in care plata acesteia nu se face pe loc, agentul constatator completeaza in procesul verbal si instiintarea de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce autovehicule daca nu se face dovada achitarii amenzii in termen de 30 de zile, precum si data inceperii suspendarii”, se arata in documentul citat.

Concret, in cazul in care amenda aplicata nu este achitata in termen de 30 de zile, se suspenda in mod automat dreptul de a conduce, pana cand contravenientul face dovada platii amenzii.

Amenzile cresc substantial

Modificarile propuse de MAI vizeaza pedepse mai mari pentru soferii care nu respecta regulile de circulatie. Mai precis, amenzile vor creste substantial pentru cei care conduc sub influenta bauturilor alcoolice, care nu acorda prioritate de trecere pietonilor angajati in traversare regulamentara, precum si pentru cei care depasesc cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv.

Important! In acest sens, documentul lansat in dezbatere publica modifica inclusiv clasele de sanctiuni. Astfel, in prezent sunt cinci clase de sanctiuni, ultima dintre ele, clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amenda, fiind valabila doar pentru persoanele juridice. Noile dispozitii stabilesc, insa, ca acestei clase ii vor corespunde de la 21 la 124 puncte-amenda, iar sanctiunile vor putea fi aplicate si persoanelor fizice. In plus, se introduce o noua clasa, clasa a VI-a – de la 125 la 200 puncte-amenda.

Concret, neacordarea prioritatii de trecere pietonilor angajati in traversare prin locuri special amenajate va fi sanctionata cu amenda maxima prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni, dar si cu aplicarea sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 120 de zile. Aceasta in conditiile in care, potrivit regulilor in vigoare, neacordarea prioritatii de trecere pietonilor se pedepseste cu amenda din clasa a II-a de sanctiuni si cu suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile.

Totodata, dupa cum se arata in reglementarile propuse, depasirea de catre conducatorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise va fi sanctionata cu amenda prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 180 de zile. In prezent, conducerea sub influenta bauturilor alcoolice se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii complementare a suspendarii permisului auto pentru 90 de zile. In acelasi timp, legislatia actuala nu prevede pragul introdus de MAI, cel de de 60 de km/h. „Se introduce o noua treapta privind limita de viteza, respectiv depasirea cu peste 60 de km/h a limitei maxime prevazute pentru sectorul respectiv de drum si categoria de vehicul careia i se aplica (de exemplu, conducerea unui autovehicul din categoria B cu o viteza de peste 110 km/h in localitate)”, informeaza MAI.

Documentul citat prevede sanctiuni si mai dure pentru soferii care conduc un autovehicul a carui inmatriculare este suspendata. Astfel, pe langa amenda prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni, acestia vor avea permisul suspendat pe o perioada de 1 an.

Conducatorii auto care nu respecta culoarea rosie a semaforului vor fi sanctionati cu amenda prevazuta in clasa a VI-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 2 ani. Permisul va fi suspendat pe o perioada si mai lunga, de 3 ani, daca in urma acestei contraventii s-a produs un accident de circulatie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.

De asemenea, potrivit reglementarilor propuse, soferii care nu opresc la nivel cu calea ferata cand barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare sau cand semnalele cu lumini rosii si/sau sonore sunt in functiune, precum si cei care nu respecta semnificatiei indicatoarelor instalate la trecerea la nivel cu o cale ferata vor fi sanctionati cu amenda prevazuta in clasa a VI-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 3 ani.

Aceeasi sanctiune se va aplica soferilor care conduc un autovehicul sau tramvai sub influenta bauturilor alcoolice, precum si celor care conduc un autovehicul pe una din caile autostrazii, in sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia.

Alte prevederi ale proiectului MAI

Vanzarea unui autovehicul trebuie declarata in maxim 5 zile lucratoare

Documentul lansat in dezbatere publica stabileste ca fostul proprietar are obligatia de a notifica autoritatii competente, in scris, instrainarea vehiculului, in termen de 5 zile lucratoare de la data transmiterii dreptului de proprietate, urmand ca aceasta sa faca mentiunea corespunzatoare in evidente si sa inscrie noul proprietar ca utilizator al vehiculului.

„Notificarea instrainarii se face prin declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte datele de identificare ale noului proprietar, insotita de copia actului translativ de proprietate si de copia documentului eliberat de organul fiscal al administratiei publice locale care confirma radierea de pe rolul fiscal al fostului proprietar”, se precizeaza in proiect.

Mai mult, in situatia in care noul proprietar nu solicita transcrierea transmiterii dreptului de proprietate in termen de 30 de zile de la data dobandirii dreptului de proprietate asupra vehiculului, se opereaza de drept suspendarea inmatricularii vehiculului.

Important! In cazul contractelor de leasing financiar, comunicarea este efectuata de catre societatea de leasing financiar.

Proba practica si cea teoretica a examenului pentru permisul auto vor fi filmate

Conform proiectului de ordonanta elaborat de MAI, proba teoretica si practica a examenului pentru permisul de conducere vor fi filmate, pentru asigurarea si verificarea legalitatii examenului.

„Pentru proba practica, sistemele tehnice de monitorizare se instaleaza pe  autovehiculele folosite la sustinerea probei practice. Vehiculele utilizate la proba practica pentru categoriile AM, A1, A2 si A sunt exceptate de la aceste dotari”, se precizeaza in propunerea de act normativ.

Conform documentului citat, inregistrarea se stocheaza de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor care organizeaza examenul de obtinere a permisului de conducere pe o perioada de cel mult 6 luni de la data desfasurarii acestuia. Accesul la aceste materiale va fi permis numai serviciului public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor care a organizat examenul de obtinere a permisului de  conducere, precum si Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor.

Soferii, obligati sa puna centurile de siguranta minorilor

Proiectul stabileste si obligatia pentru conducatorii de autovehicule de a se asigura ca persoanele minore poarta centurile de siguranta sau sunt transportate numai in dispozitive omologate.

„Conducatorii de autovehicule avand locuri prevazute prin constructie cu centuri de siguranta au obligatia sa se asigure ca, pe timpul conducerii vehiculului, persoanele minore poarta centurile de siguranta sau sunt transportate numai in dispozitive de retinere omologate in conditiile prevazute de regulament”, se precizeaza in documentul supus dezbaterii publice.

Conform notei de fundamentare, clarificarea acestei proceduri este necesara intrucat actuala norma nu permite sanctionarea conducatorului de vehicul pentru savarsirea faptei de catre o persoana minora, in realitate acestuia revenindu-i obligatia de a se asigura ca minorul este transportat in conditii de siguranta. „Norma propusa instituie un mecanism concret de responsabilizare a conducatorului auto care transporta persoane minore”, sustine MAI.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here