1072masa-de-sarbatori-1Sărbătorile de iarnă sunt la numai câteva zile distanță și la fel sunt și mesele bogate pe care abundă alimente care mai de care mai apetisante și … interzise. Orice persoană cu grijă la siluetă se gândește deja la pericolul de pe platourile de prăjituri și cozonac, ori farfuriile cu sarmale și fripturi. Să îți menții silueta de Sărbători nu este însă misiune imposibilă cu condiția să respecți câteva sfaturi.

Dacă te numeri printre persoanele care au ținut post, atunci mai mult ca sigur aștepți cu nerăbdare masa de Crăciun când ai liber la toate alimentele pe care le-ai exclus. Mare atenție totuși pentru a evita probleme de digesie cauzate de introducerea rapidă a unor mâncăruri foarte grase și foarte greu de digerat. Combinația de carne grasă cu amidonoase (orez, porumb, pâine) îngreunează și mai mult sarcina sistemului nostru digestiv iar pentru cei care au ținut post, reluarea alimentației obișnuite trebuie făcută ponderat, astfel încât organismul să aibă timp să „digere” schimbarea.

Ajunși aici, deja începem să controlăm farfuria. Cheia pentru a trece cu brio testul cântarului este moderația și echilibrul alimentar. Din abundența mâncărurilor trandiționale ar trebuie să le alegem numai pe acelea care ne fac cu adevărat plăcere, dar să ne alocăm timpul necesar savurării preparatelor.

“Pentru a nu genera frustrări de nicio natură, recomandarea este să gustați din tot ceea ce vă face cu ochiul, dar nu exagerați. Aveți la dispoziție zile lungi și multe de sărbătoare în care să vă satisfaceți poftele culinare. Puteți mânca o felie de cozonac azi, nu un cozonac întreg; două sarmale la prânz și să lăsați friptura pentru masa de seară, iar desertul îl puteţi savura ca masă separată la ora dupa-amiezii când nivelul glicemiei în sânge este în mod natural mai scăzut. Cheia succesului stă deci în autocontrol. Nu vă lăsaţi păcăliţi de gândul că vă puteţi înfometa în cursul zilei pentru a compensa excesul culinar la petrecerea de seara. O asemenea strategie nu va face altceva decât să vă încetinească metabolismul, care se va traduce prin acumularea de kilograme în plus. Puteți în schimb să mențineți bunul obicei al celor cinci (mici ) mese pe zi, iar dacă nu aveți încă acest obicei format, e o ocazie bună să începeți acum”, ne sfatuieste Raluca Balas de la Jollie Studio.

Secretul va fi să anticipați: de exemplu, dacă stiți că urmează o masă bogată, aveți grijă ca celelalte mese din zi să se axeze pe alimente ușoare care vor ajuta organsimul să proceseze excesul alimentar. Sau, dacă tot meniul este compus din preparate greu de digerat, le puteți împărți în mese mici și dese, asezonate cu garnituri pe bază de legume. Fructele, legumele și iaurturile naturale (fără adaos de zahăr sau arome) sunt aliați de nădejde pe care ne bazăm în restul anului, dar pe care îi ignorăm complet în perioadele de sărbărtori, exact atunci când ne pot fi de cel mai mare ajutor. Dacă înlocuim garnitura din piure cu una pe bază de legume, dacă mâncăm sarmalele pe pat de varză ori asociem salate verzi fripturilor, procesul de digestie va fi mult îmbunătățit.

Fructele, cu aport de fibre, vitamine și fructoză pot ajuta la ținerea sub control a poftei de dulce, că să nu mai spunem de beneficiile pe care le pot avea câteva felii de ananas (natural, nu din compot) asupra tranzitului intestinal. Încă o armă în lupta cu kilogramele este alegerea unor retețe de preparate tradiționale în varianta lor light, la fel de gustoase, dar mai prietenoase cu silueta.

Sarmalele din carne albă (pui, curcan) sau combinație de carne grasă de porc cu carne albă, fripturi de pe care a fost înlăturat stratul gros de grăsime, ori deserturi pe bază de fructe (pot fi chiar și tarte sau plăcinte cu fructe) în locul cremelor generoase pe bază de unt și zahăr. Iar dacă nu puteți refuza un pahar de alcool, optați pentru un pahar de vin, în loc de șampanie ori bere, dar nu mai mult de un pahar pe zi. Condimentați toate acestea cu îndemnul la hidratare prin cei doi litri de apă pe zi, odihnă și din când în când o plimbare prin aerul rece de decembrie și veți trece sărbătorile fără grija kilogramelor, urmând ca din ianuarie să reluați bunele obiceiuri alimentare și abonamentul la sală. Începem deja numărătoarea inversă pentru vacanța de vară.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here